Miljöcafé Pilgatan

Standard

Image     Image

Ikväll har jag varit på Miljöcafé på Pilgatan med min kära syster Josefin. Vi fick lyssna på en paneldebatt med bland annat Merete Fischer som har en eko-butik här i Umeå, en moralfilosof, en ekonom och en miljöstrateg som jobbar för Umeå kommun. Mycket intressant var det. De diskuterade vad jag som enskild person kan göra, och spelar det egentligen någon roll? De var inte direkt överens. Men så här tycker jag i alla fall: Så länge politikerna inte tar sitt ansvar för att förbjuda giftiga ämnen som Bisfenol A och inför incitament som gör det lättare och mer motiverande att cykla eller ta bussen istället för att ta bilen, då spelar det verkligen roll vad jag gör. Många bäckar små. Dessutom så bereder vi ju vägen för politiker att ta, i dagens samhälle, kontroversiella beslut. De märker och ser att det finns stöd.

Men, som så ofta på miljö/klimat/hållbarhetstillställningar så pratar de för redan frälsta öron. Därför vill jag göra reklam för nästa Miljöcafé som är den 19 november då Kalle Bonnedahl ska prata om sin bok “Från ekonomiskt till hållbart, från exploatering till samexistens”. Du är hjärtligt välkommen dit!

Mer info kan ni hitta här:
http://www.umu.se/om-universitetet/aktuellt/kalendarium/evenemangsvisning/?eventId=3092

Leave a Reply

