Turister i Austin

Standard

Så när Linn var här så hann vi turista en hel del. Vi shoppade rätt så mycket och gick på promenader, men vi hann museumen i Austin. Vi började med The Capitol, typ deras stadshus tror jag, eller som riksdagen kanske. Det är i alla fall där som de håller massa möten, typ budgetmöten och sånt för Texas. Just när vi var där så var de “in session” så vi fick ingen guidad tur av de rummen men vi kunde gå upp på läktarna och kolla i alla fall. Det är en ganska häftig byddnad och om man står mitt under kupolen, på Texasstjärnan så kan man höra sitt eko. Men tar man bara ett litet steg åt något håll så hör man ingenting förutom sin röst. Häftigt att de kunde bygga så.

Image

Image

Image

Image

Image

Sen var vi till ett museum om Texas historia och läste en massa om The Alamo och förstod nog aldrig riktigt vad det var förrän vi faktiskt åkte dit (men det kommer i ett annat inlägg). Och så var vi till ett museum om LBJ, han som blev president efter att JFK hade blivit skjuten. Jag visste ingenting om honom men här kommer lite intressanta grejer som jag lärde mig. Samma dag som JFK blev skjuten så blev han insvuren som ny president ombord på Air Force One och Jackie Kennedy stod bredvid honom och hans fru under hela cermonin. Stackarn, hennes man hade ju just blvit mördad. Sen fanns det en massa band av alla hans telefonsamtal som han gjorde medan han var president och en del av dessa kunde man lyssna på och jag lyssnade på ett som var inspelat mellan LBJ och Jackie Kennedy bara några veckor efter att JFK hade blivit mördad. Och gud vad gulliga det var mot varandra. Man måste helt enkelt ha pratat annorlunda förut för de var verkligen urgulliga. Och här nedan är jag i en replika av hur det ovala rummet såg ut medan han var president.

Image

Leave a Reply

