Miljökafé igen

Standard

Ikväll har jag varit på Miljökafé på Pilgatan. Det är så roligt att det blir fullsatt varje gång! Jossan drog med mig den här gången, det är kul. I början drog jag med henne och nu drar hon med mig :) Det är så bra, då behöver jag inte komma ihåg när det är, jag bara går när hon påminner mig :)

Men idag pratade Linus om mat i alla fall. Bland annat hur mycket fossila bränslen som går åt, vilket är ca 3 liter olja per dag och person, för den maten vi äter i Sverige. Och att för varje kalori mat så måste det stoppas in motsvarande sju kalorier energi för att producera den maten. Han berättade även att vi idag äter 40 % mer kött än vad vi gjorde i början på 90-talet, och redan då så åt vi mer kött än vad vi behöver. Och det är väldigt ohållbart med tanke på att 70 % av allt spannmål som odlas i världen används som foder till boskap, som sedan blir köttet på våra tallrikar. Så jag tycker vi ska ta och äta lite mer spannmål och producera lite mindre kött! Därför hoppas jag att alla som läser det här inlägget, provar att äta vegetariskt en dag i veckan under en månad. Så pass mycket fantasi tror jag att vi alla har :)

Jag vill tipsa om två andra projekt som just har startat i Sverige: Min Farm och Push Sverige. Min fram är ett pilotprojekt för att sammanföra konsumenter med bönder och push Sverige är en plattform för unga som vill samarbeta för ett hållbart Sverige. Koll in det!

Leave a Reply

