Into the wild

Standard

Image

I helgen så såg jag filmen Into the wild med min familj. Det var en väldigt fin men tragisk film baserad på Christopher McCandless äventyr för att hitta frihet. I början av filmen så bränner han sitt social security card och ger sig iväg på en resa utan pengar. Hans mål är att ta sig till Alaska och leva av vad natur har att ge, helt själv. Under hela filmen så satt jag och tänkte på hur lik han var Nick. Inte till utseendet men personligheten. Första sommaren jag dejtade Nick så pratade vi inte på en vecka för han skulle ut i skogen och försöka överleva själv. Det slutade med att två av hans kompisar följde med honom och de ville ta med alla möjliga saker och första dagen så tappade Nick bilnyckeln i sjön som de hade slagit upp läger vid. Hans kompisar blev inte så glada och sa “We really are surviving now, aren’t we Nick?!”. Hans kompisar gav upp en efter en och jag tror att Nick klarade sig där ute i skogen i 3 dagar. Och sen när Nick flyttade hit så stack han och en fransman som han träffade upp till Sarek för att vandra. Men Sarek rekommenderas bara till de som redan har fjällvana, vilket Nick absolut inte har. Men det går inte riktigt att resonera om sådant med honom, han tänker liksom att man lär sig allt längs vägen. Men när jag såg filmen så tänkte jag i alla fall väldigt mycket på Nick, och undrade om denna värld vi lever i en dag kommer att bli för mycket för honom, eller för lite, beroende på hur man ser det, och kanske han kommer att ge sig iväg, into the wild?

Image

Morgonen efter så diskuterade vi filmen vid frukostbordet och pappa sa också att han tyckte att killen hade påmint om Nick men han hade inte velat säga något. Men det gör ingenting tycker jag. Filmen var så fin och han kom ju trots allt på på slutet att han ville leva med andra människor runt omkring sig och dela glädje och sorg.

Image

Jag skickade det här citatet till Nick när filmen var slut och sa till honom att jag tror att han skulle tycka om den här filmen. För vissa grejer behöver man inte lära sig själv, man kan även lära sig av andra. Det är verkligen tragiskt det som hände Christopher McCandless, men jag tror att det hade varit ännu mer tragiskt om han hade levt hela sitt liv utan att ge sig iväg på sitt äventyr och försöka hitta friheten.

2 responses »

  1. Det var verkligen en gripande film. Tror det kändes ännu mer för att jag tyckte killen påminde så mycket om Nick.

Leave a Reply

