Det där med att ta körkort..

Standard

visade sig vara krångligare än vad jag hade trott. Var dit i måndags och det visade sig att jag inte hade alla papper som jag behövde. Åkte tillbaka idag för att få det överstökat. Då visar det sig att jag måste ta en Driver Ed course eftersom att jag inte har fyllt 25. Otroligt irriterande då jag läste detta på deras hemsida:

Individuals between 18 and 24 years of age are required to complete a driver education course and present the original certificate of completion at the driver license office. A driver education course is not required for individuals who already hold a valid driver license from another state or country.”

Tydligen så räknas inte Sverige till dessa länder. Suck! Så imorgon ska jag ta en 6 timmars online kurs och sen vänta på att mitt certifikat ska komma i brevlådan.Känns så jäkla onödigt då jag redan haft körkort i 6 år och vet hur man kör bil! Det enda positiva med detta är att jag inte behöver  göra teoriprovet, utan denna kurs ska vara tillräckligt. 

8 responses »

  1. Vad jobbigt det later. Jag hade ju paserat 25 nar jag tog mitt korkort har i Texas sa jag slapp val det, men forutom den extra kursen sa har jag upplevt det som valdigt enkelt att ta kortkort har jamforelsevis med hemma. De berattade for mig att om jag haft Tyskt korkort hade de bara gett mig ett amerikanskt korkort, de har tydligen nagot sorts samarbete med Tyskland pa det viset sa man slipper gora prov alls.Dock ar jag ju tvungen att aka till the DMV varje ar for att visa att mitt greencard fortfarande ar giligt, kolla med dem om du ar tvungen att gora det. Valdigt tradigt, sarskilt som kon alltid ar lang pa det stallet. Lycka till med kursen!

    • Jaa, alla jag har pratat med säger att det är lätt, i alla fall om man jämför med att ta körkort i Sverige :) Tydligen så har de samarbete med vissa europeiska länder, men inte Sverige.. Tyvärr. Jaa, det ska jag absolut fråga dem, det verkar nästan som att man måste ställa rätt frågor för att få något svar så tack för tipset :)

  2. Ovärt, men jag hoppas att det går bra i alla fall och att du får amerikansk körkort snart men visst får du köra på ditt svenska i ett år? Så va de i alla fall på Hawaii.. Jag måste kolla in hur jag får ett körkort för Texas, om jag måste göra några test eller om jag bara går in och byter ut det, lite trisst att jag måste byta ut i alla fall för jag är himla nöjd med bilden på mitt nuvarande körkort och de e man ju inte nöjd med så ofta..

    • Jaa, snart är det klart :) Nä, här i Texas får man köra på en out-of-state license i 3 månader och de 3 månaderna använde jag upp tidigare i vår.. Haha jaa, jag håller med, bra pass/körkortsfoton får man hålla hårt i. Om du har ett amerikanskt körkort så ska du inte behöva ta nytt körkort, du kan nog bara byta in det du har :)

Leave a Reply

